söndag 30 januari 2011

Inte alltid man hinner blogga

Nu har nästa en vecka gått och jag har inte kommit till datorn att skriva lite nytt. Det som nu är härligt är ju att det är ljusare längre på eftermiddagen. Sedan att det är lite sol med gör ju allt bättre framförallt när man skall gå med hundarna efter jobbet. Bilden ovan är i slutet av en hundpromenad i veckan och det är vackra vyer man får se.

Igår var jag ute på den ena jaktmarken för att titta till foderplatserna vi har. Det är ensilagebalar vi lagt ut. Det var spår vid en del balar men nästan inga alls på en del. När jag var på väg in på jaktmarken mötte jag två tjädertuppar som inte var rädda för mig. Jag stängde av bilen och rullade sakta mot dem och kunde både ta bilder och en liten film.




Det är imponerande fåglar. Jag kunde titta på dem minst i 15 min och de var inte rädda fast jag kom till ca 3 m inpå dem. Sedan gick de in i skogen för att lyfta sina vingar över bilen.
Här är en av balarna. Man ser tydligt att det är spår runt om. Rådjuren hade gått på vägen fram till balen. Det var en Sveaskogshuggare och jobbade i marken: Han hade sett två älgtjurar med en kviga förra veckan. Dessutom hade det varit älgar framme under natten och ätit på nyhuggna tallkvistar.

Måste bara lägga in denna söta bild från veckan. Nova och Ayla sover gott. De hade inte en aning att jag fotograferade dem.

Jaha nu hamnade videon åt vänster. Ibland är det knepigt att få till det här. Idag på promenaden var det något uppe i skogen som fångade Tyras intresse. Det var "busarna" som vi säger och det vet hon vad det är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar