lördag 12 mars 2011

Två killar och en tjej blev det



Nu har man fått lite lugn och kan skriva lite här och få in lite fina bilder på valparna. Som jag skrev i fredags morse så kom de. Tyra började få värkar mer och mer och 11.30 kom första valpen, en kille. "Joremor" fick hjälpa till för han satt lite hårt. Tyra var direkt framme och slickade på honom. Efter en halvtimme kom nästa kille. Jag hade ju räknat med två och hoppades att de skulle bli en tik i a f. Men det var en till ........
Samtidigt hade jag en Teliagubbe här mitt i alltihop som skulle fixa bredband/telefon som varit problem med. När jag var ute kort så skrek "Joremor" att nu kommer det en till. Jag såg genast att det inte var riktigt.....och det var en HON!!!!! Hon andades inte!!!!! "Joremor" började gno henne med handdukien och lyssnade. Ingenting!! Jag tänkte ....inte en till...med mina tankar hos Nova som vi fick ta bort bara för en vecka sedan.

Sedan helt plötsligt gäspade hon till......vilken känsla. Det var fruktansvärt långa minuter och vi båda brast ut i gråt av glädje. "Joremor" döpte henne till Vilje (norska) på svenska blir det Vilja och det skall hon få heta. Hon ville överleva och stanna hos oss vilket hon ska.
Alla valparna är mycket fina och är matglada. Tyra sköter om dem exemplariskt. Hon är en lugn mamma och mycket pysslig med dem.

Här börjar det. Tyra var lugn och trygg med "Joremor" som assisterade.


Här har första killen kommit som vi kallar Tyr, det får bli hans namn. Det kommer såklart från Norge och passar ju när mamma heter Tyra.

                     Nam nam direkt hittar man rätt men flera syskon är på väg.


Här är gänget från idag, ett dygn gamla. De vägde helt normalt mellan 210-251 gram.
Andra hanen har fått smeknamnet Bulan än så länge. Här ligger alla och äter gott.
Tyra ser till att alla kommer på plats och får mat. Hon är väldigt försiktig när hon flyttar sig och världens bästa mamma.

Här var ett litet axplock av bilder, vilket blev många. Skall lägga in lite videos för de låter så mysiga när de äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar