tisdag 12 april 2011

Nova har fått komma hem

Igår hämtade jag Nova från Kullsäters Djurkrematorium. Har ju inte kunnat åka innan då valparna varit små. Nu är de lite över 4 veckor och då går det bra. Det var inga problem för dem att ligga i en plastbur och Tyra i hundburen bak i bilen. Tyra var jättelugn. Valparna sov i stort sett hela tiden.
När jag hämtade Nova fick de komma ut en stund i det härliga vädret. Vilken rekordvärme vi hade. Det var ju såklart jättejobbigt att ta emot Nova men ändå ett lugn att få henne hem. Nu skall jag göra en fin plats.
Det var varmt ute så valparna fick vara ute i gräset en stund. Ayla fick bekanta sig mer med dem och det gick bra. Tyra bryr sig inte alls om det. Konjak verkar inte ha något intresse alls just nu. Ayla verkar bli en riktig bra passopp.
Nu får valparna vara i en större valphage med sin korg att sova i. Det är inga problem. Nu får de sin valpgröt 2 gånger om dagen och Tyra kompletterar upp. Vilja och Trym äter mest och Tyr verkar inte gilla det speciellt. Men han kommer säkert att äta bättre och bättre.
De är redan duktiga att komma när jag visslar och har mat med mig till dem. Det befästs väldigt fort.
Idag har jag varit och köpt blod och tänkte lägga ett spår till Ayla imorgon. Jag gjorde ju sådant förra våren och sommaren men hon hade bara massa annat i huvudet då. Det var bara att vädra efter rådjur. Jag skall testa igen och se om hon nu är lite mognare för spårträning. Det är alltid bra att hålla igång dem med något utanför jaktsäsongen.
Jag var hos vetrinären i fredags och fick äntligen reda på vad Trym (Bulan) har på huvudet.

Svar från veterinären Agrias hemsida
Mitt uppe på skallen känns skallbenet och markant känns som en hård knöl. Detta är normalt på alla hundar.
Unga hundar kan ha en s.k."Dermoidcysta" i huden mitt uppe på¨skallen. Det rör sig inte om cancer utan om en missbildning. Cystan innehåller en russ med hår.

Cystan kan med framgång opereras bort.
Det är en hudvävnad som ligger på fel plats, under huden. Knölen innehåller hud och päls läser man på en annan plats

Dock hade vetrinären inte sett en sådan stor cysta. Den kommer att tas bort när Trym är 12 veckor för då kan man söva. Skulle det dock bli infekterat så måste den bort innan. Men det verkar vara bra. Det kommer ju inte påverka honom varken jaktligt eller exteriört. Det blir nog ett litet ärr men troligtvis syns det inte alls när han är vuxen.
Var tvungen och visa hur varmt det var så sent på kvällen. Bara en halvtimme innan var det 20 grader.

Här kämpas det om rätt ställe att dia på. Tyra har inte alltid mjölk nu men hon har väldigt stor matlust.







                 Här var ett gäng bilder från igår kväll när Ayla var lite mer med valparna.



Tyr och Vilja klättar på mig. De är så gosiga allesammans. Vill bara upp och kela.

Konjak och Ayla spanar utåt skogen. Det var något som kom med vinden.

                                                 Solen dröjde sig kvar länge

                                                     Valphagen färdigmonterad


                                                                         Tyr


                  
Valpgröt är gott

  

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar