onsdag 20 april 2011

Valparna tränas på inkallning

Idag har jag försökt med inkallningsövningar med valparna. Bara med att kalla på dem på olika avstånd. Det funkar väldigt bra faktiskt och de är bara fem och halv vecka. Helt otroligt! Det har varit bra väder idag igen, 19 grader. Valparna har varit ute mesta tiden av dagen. Det är himla bra att vädret tillåter att de kan vara ute.
Så var det matfrågan då. Jo, Tyr äter men det är ju inte alls som de andra två. Visslar jag, kommer de som ett skott och bara vräker i sig maten. Tyr har ju inte ännu kopplat visslingen till maten då han inte är ett matvrak som de andra. Jag vägde dem den 15 april och idag. Tyr har ökat 170 gr, Trym 319 gr och Vilja 230 gr. Hoppas Tyr greppar det här med maten snart.
Tryms knöl har vätskat sig lite idag men det verkar ok. Han är som de andra pigg och busig. Han visar dominansbeteende redan på de andra och vill vara storebror vilket han är till vikten då. Det var Tyr som föddes först.

        Valparna ute i fina vårvädret. Hagen flyttas med så de ser mig när jag är ute.

           Nu är de mycket mer aktiva och busar med varandra, visar vem som är starkast
Ayla höglöper nu. Det fick vi veta idag. Jag hörde en hund som drev bortåt skogen. Tänkte det var grannens tax Bella som hade smitit. Rätt var det var så hade vi besök av en korthårig taxkille. Ayla kråmade sig och svansen levde sitt eget liv ett tag. Tur att hela tomten är inhägnad. Han blev ju såklart heltokig stackarn när han kände hennes höglöpsdofter. Ringde efter grannen som kom och hämtade honom. Det var sonens hund som han passade. Hmmm det blir nog fler besök hitåt nu när han vet att Ayla finns.

Nu är det lugnt här i huset och alla vovvarna har somnat........

                          Så här kan man somna med. Tyra har somnat för kvällen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar