måndag 18 juli 2011

Heldag med taxar igår.

Det blev så väldigt sent igår att skriva. Jag hälsade på hos min mentor/uppfödare som hjälpt mig med allt att veta om att ha valpkull. Det var ju första kullen för mig. Hennes erfarenhet har varit stor hjälp med både papper och annat som skall göras. Nu har hon en kull med halvsyskon till Vilja och Trym. Det var man ju nyfiken att titta på. Sedan ville hon ju se knattarna nu när de är lite större.
Det var så söta valparna nu när de är 4 veckor. Nu skall de vänjas vid mat och få komma ut i valphagen.
Vilka söta halvsyskon

Så här cool kan man se ut

Duktig mamma som tar han om dem fint

Inte långt från min kompis bor Ludde, Vilja och Tryms Pappa. Jag chansade på att de var hemma och det var de. De fick träffa sin Pappa. Det är inte så ofta valpar får göra det. I många fall bor ju hanen en bit bort och det är bara vid parningen man träffas. Ludde var lika fin och trevlig som sist när vi parade med Tyra. Nu hade han även fått helsyskon och en valpkull låg och snusade inne. Det var även de söta och goa.
Vilken stilig Pappa de har

Vilja var faktiskt lite rädd i början

Luddes helsyskon. Han var ju ensam i sin kull. Så det blir säkert lika bra jakthundar som han av alla dessa små.

När vi åkte hem så slocknade båda två. Tryms stil är ju helskön. Jag fotade över huvudet på mig själv och några blev lyckade.

När vi kom hem stack jag till skogs och lade två korta spår åt de små. En vinkel och ett bloduppehåll på ca 5 m.
Först ut var Trym. Han var lite snabb och gjorde en miss men kom på sig rätt snart att han var fel.
Sedan sprang han stolt med klöven i munnen i samma spår som han kom. Han var jätteduktig.
Trym med sitt "byte"

Vilja tar det lite försiktigare. Hon gick helt rätt, kom av sig lite men ringade tillbaka snabbt. Hon är inte så intresserad av klöven ännu. Men hon var kanon.
Får se när även hon springer hem med klöven.
Har tagit lite video på spårningen men de blev nog lite långa och tar tid att föra över ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar