söndag 24 juli 2011

Kantareller och spår idag

Idag lade jag spår åt knattarna och Ayla. När jag var utåt skogen så gick jag en långrunda efter kantareller. Det kommer mycket nu.

Hade storstövlarna på mig då det är rätt mycket vatten ute i markerna och i traktorspår. Hallon finns det hur mycket som helst. Skulle plockat lite i helgen men hoppas de håller ett tag till. När jag stod i skogen i en hallondunge så brölade det till nära mig. En bock gillade inte att jag klampade in i hans revir. Det var en fin bock, en 6taggare men rätt vit om nosen. Hade kameran med mig och filmade men det blev så suddigt tyvärr. Han var rätt nyfiken och kom lite närmare då vinden låg rätt. Sedan helt plötsligt kände han av mig och sprang med hukande stil ifrån mig.
Sedan var det bara att börja plocka. Vildsvinen har ju varit framme och vänt uppochner lite på kantarellställena.
Sedan brölade han på mig igen. Han hade stenkoll på mig.

Skogens guld

Grisarnas framfart i kantarellskogen

Bäckar har bildats som porlar härligt

Ett litet fall
Ytterligare 2 brickor blev det....rensa, rensa...

Sedan var det dags at åka ut i skogen framåt sena eftermiddagen för spårning. När jag körde förbi ängen som finns såg jag en hare trycka i gräset. Jag tog Trym och gick där haren var. Han skuttade ju iväg men jag ville att Trym skulle få nosa på färska harslag. Han for runt i spåret men sade inte något. Hade ju gärna hört lite skall.


Ayla var först ut att spåra. Det gick inte alls bra. Hon hade viltkänning hela tiden verkade det som. Hon var inte ens intresserad av klöven vid spårslutet som hon alltid är.
                                    Här ser man att hon spanar åt ett helt annat håll.

För Trym gick det kanon. Han var säker och när han villade bort sig lite letade han sig tillbaka. Faktum är att jag var för en kort stund inte säker var jag hade gått men Trym visste.
Blev visst fel på videon , men den kommer,


                                                              Tryms hela spår

Vilja gick det inte bra för. Hon verkade även hon ha viltkänning. Hon gick av spåret helt och följde något intressantare. Men jag tog tillbaka henne och fick hitta klöven.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar