tisdag 16 augusti 2011

Bockjakten - valparnas första viltkontakt

Idag var det jaktkamrater som var ute på bockjakt. Jag hade bett dem ringa oavsett tid så jag kunde komma ut med valparna. Det är jättebra träning för dem att få viltdofter i tidig ålder.
Kl 0530 ringde telefonen och Robban hade skjutit en liten bock. Hade förberett allt och det var bara att slänga på sig kläderna, kamera och få med valparna. De tittade lite förvånat att vi skulle iväg så tidigt.
Jag började gå med Vilja där han hade dragit fram bocken och hon tog sig an spåret. När hon kom fram till bocken var hon lite fundersam. Gick och nosade runt och slickade på det blod som fanns.
Robban gick ner mer Trym till skottplatsen där han direkt tog spåret och gick samma sträcka som Vilja. Han var lite mer på och väldigt intresserad. Han nosade och slickade i sig allt han kom åt. Han morrade rätt var det var mot Vilja. Det var bytesmedvetenhet direkt.
Det var skoj att få komma med dem och det kanske blir fler tillfällen.
Vilja nosar
Trym har lagt beslag på den lilla bocken
Trym slickade gott i sig
Vilja blev lite kavatare efter ett tag
En härlig morgon för blivande jakttaxar

När jag väl kommit hem runt 0730 tiden ringde nästa skytt. Var ju lite synd då jag egentligen åkte förbi den marken. Men ingen hade i förväg hört av sig. Jag trodde ingen var ute på den marken.
Funderar på om jag skall åka ut själv i morgon bitti och se om jag ser något. Jag föredrar ju rådjursjakt med hund. Men kommer det en lämplig bock så lär det smälla.

Efter lite frukost tog jag Ayla och Tyra på morgonpromenad. Tog ju med en kasse. Nu börjar det bli mycket kantareller. Kom hem med 6 kg till!!!! Bara att gå utmed skogsbilvägen ca 2 km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar