söndag 14 augusti 2011

Kantareller och grisar

Mulen söndag idag men ändå en 20 grader. Det var en sväng ut i kantarellskogen och ca 5 kg igen....uhhhh rensa, rensa och rensa. Våra gäster är överlyckliga som nu kan åka hem med ca 15 kg kantareller.

Igår kväll när jag gick ut så lyste det vid staketet. Det var en jägare som skulle smyga upp mot grannen för att jaga gris då de troligen var i havreåkern. Det var ju fullmåne och ljust.
Tänkte väl inte så mycket på det då. Bad honom ställa bilen längre bort då säkert hundarna skulle skälla vid sista kissrundan i trädgården.
Nåja det mulnade på igår och ingen smäll hördes.
Här ser man deras tramp i havreåkern
Nära är det, tomten är till höger en bit fram

Ikväll gick jag en sväng med Trym ensam. Det är dags att gå lite själv med valparna i skogen för att se beteende och hur de är i terrängen. Jag hade ju självklart med påse till kantareller vilket jag hittade såklart. Då insåg jag när jag var på väg ut att det var havreåkern som ligger intill tomten jägaren menade. Nu är grisarna nära! Tur att jag har hela tomten inhägnad så inte vovvarna kan sticka ut. Man vet ju inte hur Ayla och valparna beter sig mot gris. Ayla jagar ju allt, fjärilar, fåglar, ekorrar, hare och rådjur.

Trym var vaken och väldigt intresserad när vi gick i skogen. När vi var på väg hem blev han väldigt intresserad av ett spår. Det bara fladdrade i munnen på honom. Jag försökte hänga med i kopplet genom tät granplantering, under liggande träd osv. Han började drevskalla lite lätt. Men det var ju dags att bege sig till middagen som väntade, kantarellpaj. Då hördes knakande och rådjuret sprng över hygget som låg intill. Det var ju den Trym hade farit efter. Skoj!!
Trym på helspänn
Vacker flugsvamp men farlig


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar