måndag 10 oktober 2011

Älgjaktspremiär 2011




Det bådade gott med vädret när vi gav oss iväg hemifrån 0645. Jag behövde vara där lite innan samling 0730 då jag är en av jaktledarna. Inte hela laget hade kommit, 17 av 24.
Det tar alltid lite tid första dagen att komma iordning med att gå igenom alla regler, skjutbara djur, lottning av pass osv.
Mickes passlotterilåda

Genomgång
Jag ser till att alla skriver på säkerhetsreglerna

Mitt första pass. Hunden drev ut ko med kalv ur marken och jaktlag längre bort sköt kalven.

Lunch och korvgrillning såklart

Jakthistorier som vanligt vid grillen


Dags för utlottning av pass såt nr 2. Min mössa verkar bra till det.


Här går vi in med hundarna visar ordinarie jaktledaren

Mitt pass nr 2

Det var ganska tyst på hundförarna i såt nr 2 men plötsligt fick King upp något. Henke såg på GPS att det var något. Det small 2 skott och en tjur var fälld. Då började det regna. Det gjorde det rejält under hela omhändertagandet av tjuren och en bra stund efteråt. Vi var så dyngblöta alla men vi jobbade på för att få det klart. Det var inte så lätt terräng tjuren hade fallit på och det var besvärligt för 4hjulingen att ta sig fram i det blöta. Men till slut var den på släpkärra och vi kan se fram emot en dag imorgon igen utan regn hoppas vi.

King är en duktig älghund, har skjutits mycket för honom
Fin tjur inte så stor i kroppen dock

Fram med vinschen
Det var så blött men bilderna blev dock rätt ok. Vi var genomblöta och det var skönt att komma hem. Vi hoppas på en bra älgjaktsdag imorgon.










3 kommentarer:

  1. Vilket stort lag Ni är! Vi är nio, men alla är inte med jämnt och vi har ingen lottdragning. Hos oss är det mera, vem som orkar gå längst, för vi har långt ut till våra postställen, hela sju kilometer (= Vi bor oftast kvar i skogen, det älskar jag, för då kan jag jaga fågel på eftermiddagarna. Skitjakt på dig och klappa hundarna!

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder från jaktdagen! jag trodde jag skulle hinna följa pappa flera gånger, men de sköt klart alldeles för fort...Ha det bra! :)

    SvaraRadera
  3. God dokumentar fra elgjakta i tekst og bilder.
    Flott at du tar bilder i regnværet også da jakt ikke bare foregår i sol og fint vær :-)
    Forstår at 4hjulingen fikk litt problemer i det terrenget..
    Skitt jakt videre!

    Rune Olsen

    SvaraRadera