tisdag 4 oktober 2011

Jakt igår

Det blev ju jakt igår med. Vi tog Tyra då hon inte visade tecken på höglöp längre. LIlla Vilja fick följa med och skulle få testa lite.
Vi skulle söka av en såt där det alltid brukat finnas rådjur. Hon var på hugget och sökte ut bra. Kom förbi mig och ut igen som hon ska. Det fanns inga spår eller någon spillning här heller.
Efter 90 min så tyckte jag vi skulle bryta och ta en fika. Jag hade Tyra på 200 m och kunde blåsa in henne.

Inkallningen går bra


Ljungen är hög för lilla Tyra ibland


Blomkålssvamp som är god att steka


Efter fika gick vi vidare in i såten. Det syntes inga spår här heller. Tyra började väcka i en liten ekskog som finns på marken och det blev upptag. Fick göra mig beredd då drevet kom nära mig. Jag såg djuret på 100 m och Tyra var då ganska nära efter. Drevet gick runt mig. Rådjuret fick nog vind av min sambo och kom nära mig igen. Det blev inget långt drev för det small och jaktkamraten hade skjutit. Vi gjorde det igen. Tyra fick ett djur på premiären.
Fast det är ju så lite djur så kanske skulle det få gå förbi. Förra året fick Micke skjuta för Tyra på premiären med.
Tack Micke att jag fick visa bilden


Här är Tyras spår, gubben är min position.



Vilja fick nosa



Det är lite jobb efteråt med

Det blev tyvärr inte att vi släppte Vilja utan det var dags att åka hemåt och vi var nöjda med ett par dagars jakt med jaktlycka för Tyra.



5 kommentarer:

  1. Gratulere med rådyret og spennende jakt. Moro når du står midt i losen. Synes Vilja det luktet spennende av rådjuret?

    SvaraRadera
  2. Grattis till dig och fina Tyra;)
    Kul när någon får skjuta för ens egen hund!
    Lilla Vilja var nog glad att bara få följa med..Det är ju träning det också!..Ha en fortsatt fin dag;=)

    SvaraRadera
  3. Grattis så roligt att där blev ett rådjur till henne :)

    SvaraRadera