lördag 12 november 2011

Jaktträning med Ayla-dag 2

                   

Idag tog vi en sväng med Ayla igen. Hon behöver varje tillfälle till att träna. Det var inte så jobbigt för henne igår så det gick att träna idag med.


På väg till jaktmarken åkte vi förbi denna sjö där dimman inte lättat ännu.



Jag gick in i området där man sett 4 rådjur och hoppades på att Ayla skulle hitta dem. Det gick väl lite trögt för henne. Hon sökte ut lite trångt i början men sedan blev det längre rundor. Jag såg lite färsk rådjurspillning men även älgspår. Sambon stod i norra delen av såten och skulle mota ev ett drev på älg. Men visst måste hon driva rådjur nu...?


Det var dimma på morgonen men sedan kom solen

Efter 1 1/2 tim i såten började hon väcka. Gick över vägen och fick ett upptag. Det sjöng bra i skogen. Det var full fart på Ayla. Inte skulle det väl vara älg igen? Drevet gick söderut och tillbaka över vägen och i riktning där vi började.  Idag ville inte överföringen av videon funka tyvärr. Hade en liten video på upptaget.


Jag spårade av vägen med hjälp av Garmin. Nu skulle väl jag kunna se spår i gruset...Det gjorde jag!! Vad skönt att få ett kvitto att det var rådjur. Troligtvis en bock då det var rätt stora rådjursklövar.
                                                          
Vi tog bilen och åkte till släppningsplatsen. Risk var att det skulle gå ut ur marken men det tog stopp vid en bäck. Ayla kunde inte ta sig över utan började gå i sina spår tillbaka. Då blåste jag i hornet på henne och hon kom de ca 150 m hon hade till mig. Det var ju lite synd att vi inte hittade rådjuret tidigare och att det gick över bäcken. Nu blev drevet ganska kort. Men bättre tur nästa helg.


Dagens spår

Man tar ju lite andra bilder när man går där och strosar i skogen. Det är lätt att hitta många vackra motiv.





1 kommentar:

  1. Så himla söt hon är! Jag är så imponerad att så pass små hundar kan driva rådjur :) Tidigare trodde jag faktiskt att man bara använde dem som grythundar, men det var ju fel...Så bra bild du fick av nätet!

    SvaraRadera