lördag 28 januari 2012

Tur till jaktmarken

Åkte ut till jaktmarken idag för att kolla platserna för balarna. Nu kommer balarna ut i veckan. Vi är lite sena ut med dem men bättre sent än aldrig. Djuren kan behöva förstärkning. Jag blev förvånad att det faktiskt inte var så mycket snö som hemma. Det var taxbart före faktiskt.
Jag såg en hel del spår av rådjur, hare, räv och gris. Något gammalt älgslag fanns med. Men inte ett djur tyvärr. Hade laddat med kamera och två objektiv.

På vägen hem stannade jag till vid en bäck och tog lite kul isbilder.








På hemvägen ser jag rådjur på en äng. Jag stannar och tänkte smyga mig mot dem. Det fanns ett sommarhus som jag kunde smyga bakom. Lagom när jag hukat mig ner och skall ställa in kameran så får rådjuret syn på mig och vips var de borta. Så kan det bli.

När jag var på väg hemåt så svängde jag förbi det älgsäkra stället. Jo, det var ju en älg där. Det hade börjat skymma och kl var 1645. Det var ett ensamt och vad jag såg så var det kanske kvigkalven som jag tagit bilder på innan. Häromdagen var de ju två men jag såg inget sällskap till henne.
Det sprang iväg 3 rådjur när jag kom med bilen då jag stört dem i sitt betande under ekarna som fanns där.
Någon km hemifrån ser jag rådjur. Får iväg lite bilder. Det var 3 rådjur där med men bocken blev bäst på bild.






8 kommentarer:

  1. These pictures are very nice.....i like your country, it's so lovely overthere.

    Greetings, Joop

    SvaraRadera
  2. Fint att ni ger "födotillskott" till djuren !
    Jag tycker att spår i snön är både spännande och intressant att utforska, det finns mycket positivt med vintern.

    Hannu

    SvaraRadera
  3. fina :) blir så avundsjuk på alla bilder jag ser på rådjur och älgar. jag ser aldrig nån.

    SvaraRadera
  4. Det är alltid roligt att få se djur, bra bilder fick du till. Bocken gjorde sig bäst!

    SvaraRadera
  5. Jätte fina isformar...härlig att du fick se dessa fina djur.men instämmer som Linda säger=)...våran lille vovve mår jätte bra..han är jätte busig och vissa saker får inte Då blir han så ledsen=)...

    SvaraRadera
  6. Vilken fin bäck och jättefina isbilder! Kul att se både rådjur o älg :)

    SvaraRadera
  7. Många fina och lite roliga bilder. En av isbilderna ser ut som en infrusen groda. Härligt vilken älgtur du har. Själv var jag ute och skidade idag på jakt efter älg, men bara spår fanns./Brita

    SvaraRadera
  8. You take fantastic photo's and it looks like you have some excellent hunting terrain.

    I look forward to following your blog throughout the seasons =)

    SvaraRadera