lördag 11 februari 2012

Ut på jaktmarken

Idag var jag iväg till jaktmarken för att kolla till våra ensilagebalar vi satt ut. Lite sent men bättre att ha det gjort. Första balen jag inspekterade hade inga djur varit på. Andra balen var det mycket spår och de hade repat bra på balen. Den tredje balen kunde jag inte kolla för jag kom inte upp i en backe och fick backa långt för att komma tillbaka. Den fjärde balen (se bild) hade det även varit mycket djur på.
Vad är ensilagebalar? Det är de vita stora mashmallows som man ser på sensommaren på fälten när bönderna har slått.



Jag såg mycket spår av rådjur, gris, hare och räv men inte ett älgspår. Tyvärr inget vilt jag kunde fotografera vilket jag hoppats på.






Gråtarstenen

Ganska när hemåt har vi en sten eller klippa som kallas Gråtarstenen. Den heter det för att den är aldrig torr. Även under sommaren är den aldrig torr. Stannade till för att se hur det såg ut nu. Verkar som gråten blivit is...






Det var ett av de speciella natursevärdheterna här hemma. Det finns naturreservat som Helvetets håla, Spöktallen, Vita frun men det tar vi en annan gång.


5 kommentarer:

  1. I have to write this in English: I will do the A to Z Challenge in April. You write a post every day, except Sundays, for 26 days. I did it last year and it was a lot of fun. This year my theme will be something about Sweden. And for the letter F, I will do Folktales. I have plans to write about giants, fairies, and so on. The reason I mention it, is that rock. How fabulous that would look in my post. Could I use it? A Giant shedding tears. Let me know, it's OK if not, of course.

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om Gråtarstenen, visa gärna upp de andra ställena du nämde nån gång, sånt är roligt tycker jag. Hoppas på bättre tur med skogens djur nästa gång och en eloge för vinterutfodringen, bra jobbat

    SvaraRadera
  3. Häftigt med gråtarstenen ,det finns många underliga fenomen i naturen ,kul att du visar oss ,trevlig söndag ,Nette

    SvaraRadera
  4. Those are beautiful photos of the ice! You captured nature's beauty perfectly.

    SvaraRadera
  5. Vilka häftiga namn på naturreservaten :) Jättefina bilder också!

    SvaraRadera