söndag 15 april 2012

Tidig morgon på jaktmarken

Imorse åkte jag ut till jaktmarken strax efter kl 06.00. Det var en härlig morgon med blå himmel och sol. Det hade varit minusgrader under natten så det var frostigt ute. Mycket vackert. Jag hoppades kunna få se tjäder såklart. Vi har sjöar på marken där det var lite fågel liv. Ljuset var otroligt vackert från morgonsolen.

Fick se lite rådjur på längre avstånd men de skuttade snabbt in i skogen. De är mer skygga än de andra jag fotograferat. Det går aldrig bilar där så de reagerar direkt på ljud.

Sedan fick jag ju se det jag ville även om tjädern inte ville spela eller vara kvar och visa sig någon längre stund.











Det blev otroliga speglingar i vattnet. Måsarna fick sällskap av en skrake och änderna simmade lugnt förbi.





Jag såg tjäder på vägen i närheten av där jag visste de brukar hålla till. Tänkte smyga inåt skogen. Det var tyst och fint och plötsligt hör jag ljudet av en tjäder. Körde försiktigt och där var den ju ca 75 m in i skogen. Tur att jag såg den. Den blev lite orolig och flög därefter iväg. Jag försökte smyga på igen men då satt den ju i en topp och inte såg jag det....


Det var så fint idag och vi tog lunch nere vid sjön. Där blev det ju mer fina bilder men det kommer imorgon.













16 kommentarer:

  1. beautiful still waters and reflections. :)

    SvaraRadera
  2. såå vackra bilder från morgonskogen jag sov nog den där tiden.Tack än en gång för hjälpen så jag fick veta hur det var ,Det är tydligen en trojan som gått in bakvägen förbi virusprogrammet,jäd.. skit .hoppas jag slipper problemet nu ,ha en fin vecka ,Nette

    SvaraRadera
  3. Mooie foto's
    en wat een mooi gebied,
    groetjes Herman,

    SvaraRadera
  4. vilken härlig morgon det va, det ä så kul när man får se det man har i åtanke när man ger sej iväg.

    SvaraRadera
  5. Great reflections of a watery wonderland :)

    SvaraRadera
  6. härliga och fina bilder! så skönt nu när värmen kommer och man kan gå upp både tidigt och vara ute senare för att fota :)

    SvaraRadera
  7. Kul att tjädern var där! Inte så vanliga här neråt, men för ett par år sedan råkade jag ut för en väldigt sällskaplig tjäder som följde mig i en timme på isen när jag var ute och åkte långfärdsskridskor. Han lyfte och flög 100 m i stöten, varje gång landade han precis i närheten av mig.

    Dagen efter höll han oss sällskap när vi eldade ris vid farsans sommarstuga.

    SvaraRadera
  8. Ser du haft en härlig morgon med tjäderspel och fantastiska speglingar. Länge sedan jag var på tjäderspel./brita

    SvaraRadera
  9. Så flott da! Og heldig du fikk se tiuren også:)
    Ellers så har du lagt ut mange flotte bilder nedover her siden jeg var innom deg sist!
    Og så flotte rådyrbilder du har tatt!
    Ønsker deg en fin uke:)

    SvaraRadera
  10. Underbart med natur och sköna morgonturer i skogen!!
    Här är det strålande fint vårväder och dessvärre skall jag iväg till kvällsjobb, trots att jag helst önskade följa våren i naturen nu när det är som vackrast :)
    Må gott /bea

    SvaraRadera
  11. SO WONDERFUL THIS NATURE, a great compliment for these nice pictures.

    Greetings, Joop

    SvaraRadera
  12. Hej, fin blogg och fina bilder :)
    Roligt att vi hade samma idé med stenarna.
    Tack så mycket för ditt besök och fin kommentar :)
    Hälsningar Halina

    SvaraRadera
  13. Great pictures of the landscape, especially the ones where the watersurface is like a mirror. You must feel lucky to see a grouse and even makes pictures of it. Gr. Kees

    SvaraRadera
  14. Ich denke, wenn man, so wie du, im Revier ist und die Tierwelt beobachtet, vergisst man alles andere. Die Aufmerksamkeit ist auf die Natur gerichtet, man ist gespannt was es zu sehen gibt und man vergisst alle Sorgen (wenn man welche hat). Das würde mir sicher auch gefallen (bei Sonnenschein).
    Wir haben heute Nacht auch Minus Temperaturen.

    Antwort auf deine Frage: Die Gespenster kann man nicht sehen, sie sind durchsichtig. Manchmal spürt man einen Lufthauch, wenn sie nahe vorbei fliegen. Oder man hört leise Blätter rascheln
    Im Schloss (Castle) zieht sich das Gespenst ein weisses Nachthemd an, deshalb kann man es dort manchmal sehen :-)))

    SvaraRadera
  15. Nu har jag skickat in filmen till Jaktplay. :)
    http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/JaktPlay/

    SvaraRadera