torsdag 28 mars 2013

Jag är övertygad nu

Som jag skrev i inlägget igår så är jag ju ute varje kväll en runda för att se "mina" vilda djur, älgar och rådjur.
I tisdags så åkte vi, ja min sambo var med denna kväll. Efter att åkt en sväng och sett våra rådjur åkte vi in på skogsvägen med raksträckan som jag visat i förra inläggen, som t ex från den 22 mars. Rådjuren brukar gå där.

Jag körde sakta med jaktbilen och vi tittade spänt åt alla håll.......plötsligt såg vi några mörka skuggor bakom riset. Älgarna !!!!! Jag stannade och stängde av motorn på bilen.
De tittade nyfiket på oss....och betade vidare på riset. Det var 40m till dem!!!

Jag är nu helt övertygad att dessa älgar känner igen mig eller bilens ljud. Det är inte normalt att en älg fortsätter att äta och ha en bil med en människa i närheten. Att påpeka är att jag stod utanför bilen och fotograferade.

Vi stannade en bra stund och tittade på dem och fick härliga upplevelser. Ena älgkon tog en stor och lång kvist och tuggade i sig den som en flismaskin. Detta är nog det häftigaste jag varit med om med mina möten med älgarna.

Här är några av de över 300 bilder jag tog.

                                           
                                                            Så här såg vi dem först


 
 
 
Här dreglar den ena kon, varför?? Det gjorde hon flera gånger utan att äta
 
 








                    Jag tror att detta är mormor till kon med kalven. Hon ser gammal ut.
                 Enligt vårt älgprojekt i Kronobergs län så kommer älgkon tillbaka för att
                 föda sina kalvar där hon själv blev född.



                                                              Fokus på mamma älgko


                          En liten kvigkalv annars hade man sett tydliga små knoppar



                                                               Älgkon dreglar igen..............




Thats all folks för idag.......mer kommer!!! Nu är bildbanken väldigt full kan man säga. Jag är så nöjd att få se och uppleva dessa naturupplevelser. Dessutom är det fantastiskt ljus på kvällarna, det guldgula ljuset. Man ser det bra på älgarna

Fortsättning följer imorgon.

                  GLAD PÅSK ALLA BLOGGVÄNNER
 

16 kommentarer:

  1. wonderful! so glad they recognize your car and know you mean them no harm.

    SvaraRadera
  2. Wow, a wonderful exciting time, no wonder you said we would see great photos today. They seem so tame, and yes the old grandmother, maybe they stay with their family all their life. Love the tall thinner paler legs, great photos Lindsjo, you must have many more for us to drool over too. Easter Greetings to you. from Jean.

    SvaraRadera
  3. na das ist doch mal ein Ostergeschenk.... so eine super Bilderserie..die Tiere haben sich an dich gewöhnt..keine allzu lauten Geräusche und sie wissen das du keine Gefahr bedeutest.. dann bekommt du diese tolle Qualität der Bilder ...perfekt...
    Schönes Osterfest Dir und deiner Familie..
    Grüsse Frank

    SvaraRadera
  4. Grattis till ditt fina möte.. o fina bilder blev de.

    SvaraRadera
  5. Snyggt med kvälls solen som lyser i älgraggen, snart är dom väl så vana vid dej att de kommer när du visslar ;)

    SvaraRadera
  6. Wow, vilket möte och vilka bilder.
    Alltid lika härligt att få träffa på älgar, inte så ofta man har dessa möten.
    Glad Påsk!!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  7. Åhh vilka bilder du tagit UNDERBARA // Glad påsk på dig :)

    SvaraRadera
  8. Beautiful pictures of the elk in the late golden sunlight.
    Really a great series.
    I wish you happy Easter.
    Greetings Irma

    SvaraRadera
  9. Woow .. och woow .. och ja . jag måste nog säga woow en gång till :)Så underbara bilder och så sugen jag blir på att åka ut till vårt ställe..men min sambo är inte så sugen på det än .. och det är han som har bil och körkort.. och då det ligger en bit hemifrån .. ja då får jag snällt vänta
    De älgar vi kollar på ..kan också stå sitta och kolla på oss ..även när vi står ute och fotar dom ..vet inte om det är för att de kanske är van vid att det åker bilar förbi ganska ofta
    Glad påsk
    kram :)

    SvaraRadera
  10. Geweldige serie en wat een robuuste beesten zijn dat.
    groetjes Herman.

    SvaraRadera
  11. Well done with the catching Elks, pretty.

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder och intressant infomation on algarna. Jag onskar dig, sambon och vovvarna en trevlig Pask.

    SvaraRadera
  13. Deine Fotos sind gigantisch schön.
    Vielen lieben Dank dafür.
    liebe Grüße von Sylvia

    SvaraRadera
  14. Love all your pictures...very nice! :)

    Wishing you and yours a very Happy and Blessed Easter!

    SvaraRadera
  15. Vad läckert att du lyckats vänja dem så vid din närhet! Vilka fina bilder. Intressant med dreglet. Har det inte med matsmältningen att göra?

    SvaraRadera