onsdag 16 juli 2014

Älg i havreåker

Veckorna går fort och man upptäcker att det nu var några dagar sedan senaste blogginlägget. Skönt att vi nu återigen har fina dagar med sol och värme.

Ikväll gick jag en kort promenad för att se om jag kunde få se rådjuret med hennes kid men tyvärr var det bara en hare på fältet. Det var en härlig kväll med vackert solljus så jag åkte iväg på min vanliga fotorunda.

Nog fick jag se en älgtjur i havrefältet mittemot mitt "älgfält". Han var ganska svår att upptäcka då klockan nästan var 10 PM. Han stod länge och tittade på mig och jag försökte locka på honom. Då fick jag honom i rörelse och kunde få några bilder till. På vägen hem så fick jag syn på en älgkviga som stod vid vägkanten. Hon skulle över vägen men tvekade när hon såg mig. Jag hade bra avstånd till henne men till slut gick hon över mycket försiktigt. Jag hade hoppats få se några älgkalvar med henne men tyvärr var hon ensam.

Kul att äntligen få se lite älg. Då blir det säkert fler kvällar jag har turen. När jag kom hem och tittade på bilderna blev jag fundersam. Många blev suddiga.......såg till min stabilisator på objektivet inte var på. Ska i fortsättningen lyssna lite mer på objektivet för man hör ju när den jobbar. Fick ändå bra bilder på tjuren men tyvärr inte så bra på kvigan. Men är glad för att få se dem.

















                                                        Vacker kväll det var

Nu är det två veckor kvar tills Tyra ska ha sina valpar. Hon börjar bli lite rund nu men hon är pigg och är mycket glad i mat. Bilder från idag.




23 kommentarer:

  1. lovely moose sightings! sweet tyra.

    SvaraRadera
  2. Tyra, so you should be a little bigger in your tummy, lovely wild-life photos, you did so well in the evening light. Cheers, Jean.

    SvaraRadera
  3. die Elchaufnahmen.. ..absolut Spitze....
    Grüsse Frank

    SvaraRadera
  4. Beautiful series of photos.
    The Moose that crosses the road is beautiful.
    The sunset I find totally amazing.
    Exciting two weeks before Tyra, beautiful pictures of her.

    SvaraRadera
  5. Så fine bilder av elgen.
    Blir spennende med valper da.
    Håper alt går bra.
    Siste bilde ditt var nydelig.
    Kram fra Karin

    SvaraRadera
  6. Tyra ser nog ut som om det vore dags snart ..Fina älgbilder ,kram Nette

    SvaraRadera
  7. wat een mooie foto's van de eland maar de rest is ook erg mooi.
    groetjes Herman.

    SvaraRadera
  8. Fantastic photos of the moose! Glad Tyra is doing well!

    SvaraRadera
  9. Kul med älg bilder. Fina bilder blev der också. Var ute en sväng i går och fick uppleva något jag inte upplevt sedan barnsben. Sju älgar på samma lilla vetefält. Det blev nog inga bilder som man kan visa då det var väldigt mörkt och på riktigt långt håll.

    Ha en bra helg,
    Erik

    SvaraRadera
  10. Fine bilder dette, ikke kul når man oppdager at kamera/objektiv instillingene ikke er på stell under fotograferingen.

    SvaraRadera
  11. - Halloj på Höglandet.
    - Väldigt fina bilder på älgarna !
    Vilka mäktiga djur ni har på nära håll.
    - Ha en fortsatt bra dag !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  12. Fantastiskt fina bilder! Så kul att se! :-) Ja hon ser ju ändå ganska nätt ut Tyra, tur för henne då det är jobbigt att vara gravid i värme! ;-) Ha en toppenbra helg! Kram kram från norr!

    SvaraRadera
  13. A nice blog with deer, elk and cranes.
    You sunset is absolutely beautiful to see.
    Tyra is also a leiverd and she looks good in the picture.

    Greetings, Helma

    SvaraRadera
  14. Hoppas Tyra mår bra i värmen!? :-)

    Vad kul med ännu ett nytt objektiv - vad heter det??? Jag har inget vidvinkel, och saknar det väl egentligen inte heller. Men nån gång skulle det säkert vara roligt med ett sånt också!

    Igårkväll saknade jag systemkameran och teleobjektivet när vi satt på altanen hos mina svärföräldrar och fikade, och det plötsligt kom fram en råget med ett kid på ängen bara ett stenkast ifrån oss... För övrigt det första kidet som jag har sett i sommar!

    Älgar ser vi inte till nu - de står väl gömda inne i allt sly som vuxit upp på hyggena efter de stora stormarna... <:-)

    SvaraRadera
  15. Så inspirerande med älgbesök. Hoppas de blir fler.Som du skulle jag själv nog gärna göra en kvällstur då och då därute i skogarna. Precis som dov- och kronvilt verkar de ibland visa sig längs vägarna. Eller rent av på.
    / Deerhunter

    SvaraRadera
  16. Moose, bunnies and Tyra ~~ lovely photos today Majsan. 2 weeks and little puppies squeaking. That will be wonderful. We saw 6 baby Huskies at the vet yesterday and 2 baby Bernese Mountai dogs. Aren't puppies the cutest.
    Cheers and I love your sunset photo.
    Wonderful.
    Ron and Sophie Doodle

    SvaraRadera
  17. Så fina bilder och ja jag erkänner att jag är avundsjuk på allt vilt som du letar upp och fångar på bild , kan inte låta bli att tycka synd om lilla Tyra i denna värmebölja som är , hon ser rejält rund ut nu :) Ha det så bra // Anita

    SvaraRadera
  18. So einem Elch möchte ich auch mal begegnen.

    Liebe Grüße
    Waldameise

    SvaraRadera
  19. Vilka fina älgbilder!
    Kul att du hittade dina älgar igen.
    Ha det bra i sommarvärmen,
    Erik

    SvaraRadera
  20. Jättefina bilder på älgen! och så spännande det ska bli med valpar :))

    SvaraRadera
  21. Like many of us you are learning by making mistakes. The same problem, normally spoken, will not happen to you again. Nice to see the cranes and elks. Beautiful sundown.
    Greetings, Kees

    SvaraRadera
  22. Superfina bilder Majsan! Så kul att se allt vilt i rörelse och Tyras lilla mage där det säkert också är mycket rörelse! ;-) Nästa år får ni nog åka till Fäviken igen så att vi kan ses om inte annat! :-)

    SvaraRadera